Płatne dodatki do gier – ratunek dla producentów?

cover2

Płatne dodatki do gier są powszechną praktyką

Coraz większa liczba producentów i wydawców gier decyduje się na wprowadzenie płatnych modułów i rozwiązań. Zazwyczaj zdobywane w ten sposób modyfikacje lub usprawnienia, są jedyne kosmetyczne. Dodają nakładki graficzne, lub nieznacząco ułatwiają rozgrywkę i nawigację. Czasem otrzymujemy również unikatową broń lub akcesorium. Zazwyczaj (w 90% przypadków) producentom zależy na dodatkowym zarobku, dlatego – tak jak na przykład ma to miejsce w grach mobilnych – gry na telefon, w czasie oczekiwania na regenerację lub inną czynność zabierającą czas odtwarzają nam reklamy. Właściciel i tak zarobi pieniądze z reklamy (mniejsze niż za wykupione przez ludzi konto premium) lecz będzie to dla niego dodatkowy zastrzyk gotówki. Dla nas w przypadku braku konta płatnego (premium) stracimy czas, jeżeli zdecydujemy się na płatne rozwiązanie – oszczędzimy czas lecz nie pieniądze. Płatne dodatki do gier to rozwiązania stosowane w dużej liczbie aplikacji – nie tylko gier.

image2

Czy takie dodatki szkodzą graczom którzy nie chcą wydawać pieniędzy?

Polscy gracze nie są zbyt zamożni i nie mogą sobie pozwolić na co miesięczne wydatki rzędu 100 złotych. Oczywiście, konta premium ułatwiają rozgrywkę jednak nie aż tak aby niektórzy czuli się oszukani – po prostu pewne osiągnięcia będziemy zdobywać szybciej. Tak sprawa wygląda w przypadku gry World of Tanks. Płatne czołgi, nie wpływają na rozgrywkę w znaczący sposób z uwagi na to, że ich parametry są podobne do tych zdobytych bezpłatnym sposobem. Jednak dlaczego ludzie kupują takie czołgi? Z czystych sentymentów i zamiłowania. Ostatnio w grze pojawił się Rudy 102 z popularnego filmu „Czterej Pancerni i pies”. Czy Ty jako fan filmu, nie kupiłbyś sobie takiego czołgu w grze?

Warto również wspomnieć o najpopularniejszej grze z płatnymi dodatkami. Mowa oczywiście o Counter Strike: Global Offensive. W tym przypadku, Valve postanowiło wprowadzić możliwość zakupu nietypowych skinów do broni. Ich ceny są różnorodne: od 3 centów aż do 10 000 dolarów. Te najtańsze można otrzymać dzięki zwycięstwom w meczach. Fenomen polega również na otwieraniu skrzynek. Możemy z nich uzyskać losowe skiny o różnej wartości. Jednak zdobycie najdroższych elementów jest bardzo mało prawdopodobne a otwieranie takich skrzynek (koszt jednej to około 3 dolary) jest nie opłacalne gdyż możemy uzyskać skiny o niskiej wartości. Z całą pewnością, dodatki do gier czynią je bardziej popularnymi. Wpływa to jednocześnie na ich reklamę.

Jak rozwiązać ten problem?

Problem rozwiązuje się praktycznie sam. Gracze mają dość faworyzowania ludzi, którzy kupują płatne dodatki aby dominować w grze. W rezultacie, ilość aktywnych graczy drastycznie spada. A gra koniec końców upada. Rozwiązania wprowadzone przez wspomnianych producentów gier (World of Tanks i CS:GO) są znakomite a kolejni deweloperzy bazują na tych rozwiązaniach.